POSLOVNI PLAN U GASTRONOMIJI: VODIČ S KORACIMA ZA USPJEŠNO POKRETANJE POSLOVANJA

Restoran

Što je ključ uspješnog poslovanja restorana? Mnogi faktori igraju ulogu, uključujući lokaciju, vrstu hrane, cijene i uslugu. No, jedan se element u poslovnom planu često previdi. Čak ni najbolji restorani ne mogu uspjeti bez dobro osmišljenog poslovnog plana. Na ovoj ćete stranici dobiti praktične savjete za izradu poslovnog plana za Vaš ugostiteljski objekt. Stoga, bez obzira otvarate li novi restoran ili revidirate stari poslovni plan, obratite pozornost na sljedeće smjernice! 

Što je poslovni plan

1. ZA POČETAK: ŠTO JE POSLOVNI PLAN?

Poslovni plan dokument je u kojem su navedeni ciljevi poslovanja te strategije za ostvarenje tih ciljeva. Obično ga izrađuje vlasnik poslovanja ili upravljački tim, a ponekad se pomoću njega može osigurati financiranje ili privući investitori. Kvalitetan poslovni plan uključuje:

  • Sažetak, jedan od najvažnijih dijelova gastronomskog poslovnog plana koji pruža kratak pregled cjelokupnog dokumenta. U tom odlomku trebate navesti opis poduzeća, proizvoda i usluga, ciljano tržište i prednosti nad konkurencijom. Sažetak bi trebao prikazivati i financijska predviđanja poduzeća. 
  • Opis poduzeća, odlomak koji pruža detaljniji opis poslovanja, njegovu povijest, izjavu o misiji i ciljeve. U tomodlomku treba opisati i upravljački tim poduzeća te Upravni odbor.  
  • Analiza tržišta
  • Analiza konkurencije
  • Linija proizvoda ili usluga, odlomak navodi sve što poduzeće nudi i kako namjerava zadovoljite potrebe klijenata. U odlomku trebaju biti navedena i jedinstvena prodajna mjesta koja poduzeće nudi.
  • Marketinški plan
  • Financijski plan.   

Iako svaki poslovni plan ne prati točno taj format, svaki od navedenih elemenata je važan kako bi potencijalni investitori i zajmodavci stekli jasan dojam o poslovanju i njegovim šansama za uspjeh.  
Prednosti poslovnog plana

Prednosti poslovnog plana

2. ZAŠTO VAM JE POSLOVNI PLAN POTREBAN?

Poslovni plan ključan je alat svakog poduzeća. Predstavlja plan poslovanja te navodi ciljeve i strategiju kojom će se oni postići. Poslovni plan utvrđuje i financijske prognoze poduzeća, uključujući predviđene prihode i troškove, a te su informacije važne potencijalnim investitorima ili zajmodavcima jer pomoću njih mogu pretpostaviti koje će rizike i koristi snositi ako ulože u poslovanje. Bez poslovnog plana teško je osigurati financiranje novog poduzeća. Osim što je ključan za osiguravanje financiranja, poslovni plan važan je i za razvoj i upravljanje poslovanjem.  Natjerat će Vas da zastanete i razmislite o dugoročnim ciljevima i kako ćete ih postići. Pomoću njega možete pratiti i napredak te mijenjati strategiju kada je to potrebno. Zato je dobro osmišljen poslovni plan ključan za uspješno poduzeće. 

Za koga se piše poslovni plan

3. KOME KORISTI PROFESIONALAN POSLOVNI PLAN?

Poslovni plan

Važno je imati kvalitetan poslovni plan, ne samo zbog investitora već i zbog samih osnivača.

Pomoću jasnog i sažetog poslovnog plana svi će se držati pravog puta i usredotočiti na postavljene ciljeve. Ako razmišljate o pokretanju posla, morate sastaviti opsežan poslovni plan – on bi Vam mogao značiti uspjeh ili propast.

Ključni elementi poslovnog plana

4. KAKO NAPISATI POSLOVNI PLAN U GASTRONOMIJI? KLJUČNI ELEMENTI

Poslovni plan u gastronomiji ključan je za svakog poduzetnika koji želi pokrenuti poslovanje u industriji hrane i pića. On pruža pregled poduzeća, proizvoda i usluga, ciljanog tržišta i prednosti nad konkurencijom. Usto navodi glavne marketinške i prodajne strategije poduzeća te financijska predviđanja. Iako struktura gastronomskog poslovnog plana može varirati ovisno o industriji, neki bi ključni elementi trebali biti uključeni u svaki plan. 

  • Uvod: Ideja, osnivač i plan
  • Analiza tržišta i konkurencije
  • Lokacija za Vaše poslovanje u ugostiteljstvu
  • Analiza rizika
Osnove poslovnog plana

UVOD: IDEJA, OSNIVAČ I PLAN

Poslovna ideja

5.1 Sve započinje idejom  

Jednostavno rečeno, poslovna ideja je ideja za poslovanje poduzeća. Ona može biti nešto jednostavno poput inovativnog novog proizvoda ili novog načina rada. Kako bi uspjela, poslovna ideja mora biti nešto što klijenti žele ili trebaju, a mora biti i izvediva i isplativa. Najbolje poslovne ideje rješavaju probleme ili zadovoljavaju potrebe. Usto su jedinstvene i nude nešto što druga poduzeća ne nude. Ako imate ideju za otvaranje poduzeća, za početak morate istražiti je li ona izvediva i isplativa. To znači istražiti konkurenciju, provesti analizu tržišta i izraditi prikaz s aktivnostima poslovnog plana za gastronomiju. Ako je Vaša ideja održiva, krenite u realizaciju. Ona uključuje prikupljanje novca, pronalaženje klijenata i uspostavu poslovanja. Uspješno poslovanje zahtijeva marljiv rad, predanost i strast. No, uz pravu ideju, isplati se. Ako imate poslovnu ideju, ne dozvolite da propadne. Provedite istraživanje i pretvorite je u nešto nevjerojatno.

Business plan: founder introduction

5.2 Kratko predstavljanje osnivača poduzeća  

Kao osnivači vlastitog poduzeća METRO-a, shvaćamo koliko je dobro predstavljanje važno. Potencijalni investitori uvijek žele znati s kim posluju i što Vas čini kvalificiranim za vođenje poduzeća. Stoga Vam predstavljamo predložak po kojem ćete objasniti porijeklo, kvalifikacije i iskustvo osnivača. „Kvalitetno obrazovanje stekao sam u poslovnoj školi na Harvardu, gdje sam i diplomirao. Imam više od 10 godina radnog iskustva u poslovnom svijetu, a od toga sam 5 godina proveo kao konzultant za McKinsey & Company. Usto vrlo dobro poznajem industriju u kojoj moje poduzeće posluje i zato sam siguran da ga mogu dovesti do uspjeha. Za kraj bih htio dodati kako vjerujem da sam zbog svojeg porijekla, kvalifikacija i iskustva prava osoba za položaj voditelja svojeg poduzeća. Siguran sam u svoju sposobnost stvaranja uspješnog poslovanja i radujem se radu s potencijalnim investitorima kako bih svoju viziju pretvorio u stvarnost.

Business plan introduction

5.3 Kratko predstavljanje Vašeg poslovnog plana za gastronomiju je ključno

Predstavljanje novog poslovanja može biti škakljivo. Mnogo se toga mora uzeti u obzir, od odabira pravog imena do odabira savršene lokacije. No uz pažljivo planiranje možete osigurati dobar početak vašeg novog poslovanja. Prije predstavljanja dizajna poslovnog plana trebate donijeti nekoliko odluka.

Najprije morate odlučiti o imenu Vašeg poslovanja. Taj se detalj možda čini malenim, ali vrlo je važan. Ime se treba lako pamtiti i mora odražavati vrstu poslovanja koje vodite. Na primjer, ako otvarate restoran, možda bi bilo dobro da odaberete ime koje se na neki način odnosi na hranu ili kuhanje. Zatim razmislite o pravnom obliku Vašeg poslovanja. Hoćete li poslovati kao poduzeće s jednim vlasnikom, partnerstvo ili korporacija? Svaka opcija ima svoje prednosti i nedostatke pa ih prije donošenja odluke dobro istražite. Nakon toga odaberite zemljište ili lokaciju na kojoj će se nalaziti Vaše poslovanje. To je još jedna važna odluka koja će utjecati na uspjeh Vašeg pothvata. Pri odabiru uzmite u obzir aspekte kao što su protok pješaka, dostupnost parkirnih mjesta i susjedstvo koje Vas okružuje. Na kraju isplanirajte potrebe u pogledu osoblja. Koliko će Vam zaposlenika trebati kako biste učinkovito poslovali? Kakvo će im iskustvo i vještine trebati?   

Kada ste donijeli te odluke i odredili ključne točke gastronomskog poslovnog plana, možete ukratko i na pametan način predstaviti svoj poslovni plan.    

 
Podaci u poslovnom planu

6. ANALIZA TRŽIŠTA I KONKURENCIJE

6.1 Morate poznavati podatke i činjenice 

Kao osnivač poduzeća u ugostiteljstvu morate razumjeti podatke i statistiku jer uspjeh svakog poslovanja ovisi o donošenju odluka na temelju točnih informacija. Srećom, na raspolaganju je mnoštvo resursa koji pomažu poduzetnicima steći uvid u industriju. Primjerice, američki Ured za statistiku rada objavljuje detaljne podatke o zaposlenju i plaćama u prehrambenom sektoru, a tvrtke za istraživanje kao što je Technomic pružaju opsežna izvješća o trendovima i kretanjima u industriji. Praćenjem najnovijih podataka i uvida možete poslovanje postaviti na put ka ostvarenju uspjeha.   

 

6.2 Pomno pratite ciljanu klijentelu  

Prije nego što započnete s planiranjem poslovanja u ugostiteljstvu, istražite ciljanu klijentelu. Koga želite privući u restoran? Kakvu hranu vole konzumirati? Koji im je prosječan budžet za jedan obrok? Kada dobro upoznate ciljanu klijentelu, možete započeti s planiranjem jelovnika, dekoracije i marketinga. Ako izdvojite vrijeme za upoznavanje ciljane klijentele, imat ćete veće šanse za uspješno poslovanje u ugostiteljstvu.

6.3 Nemojte zaboraviti tko Vam je konkurencija

Analiza konkurencije vrlo je važan dio poslovnog plana, no važna je i u ugostiteljskoj industriji. Razlog tomu je što je industrija hrane i pića vrlo kompetitivna pa čak i najmanja pogreška može dovesti do neuspjeha. Zato morate dobro proučiti konkurenciju i otkriti njihove prednosti i mane. Tek tada može razviti opsežnu strategiju za uspjeh. Analizu konkurencije možete napraviti na nekoliko načina.    

Prvi je korak izdvojiti direktnu i indirektnu konkurenciju. Direktna konkurencija su poduzeća koja nude isti ili sličan proizvod ili usluge kao Vi. Indirektna konkurencija su pak ona poduzeća koja nude zamjenske proizvode ili usluge. Na primjer, ako otvarate restoran specijaliziran za zdravu prehranu, direktna konkurencija bili bi drugi restorani sa zdravom prehranom u okolici. Indirektna konkurencija bili bi lanci restorana brze hrane ili drugi objekti gdje gosti mogu kupiti brze i jednostavne obroke.    

Kada ste utvrdili konkurenciju, idući je korak procijeniti njihove prednosti i mane.  To možete postići prikupljanjem podatak o raznim aspektima njihovog poslovanja, kao što je ponuda na jelovniku, cijene, korisnička usluga i slično. Možete i razgovarati s klijentima konkurentnih poslovanja kako biste dobili informacije o lokaciji, hrani, atmosferi, itd.  

 

Lokacija poslovanja

7. IZABERITE VRHUNSKU LOKACIJU ZA VAŠE POSLOVANJE U UGOSTITELJSTVU 

Ideja restorana

Izbor lokacije jedan je od najvažnijih faktora koji se moraju uzeti u obzir pri pokretanju novog poslovanja. Nije važno koliko su Vam proizvodi i usluge izvrsni, ako nitko ne može pronaći Vaš lokal, teško ćete uspjeti. Pri odabiru lokacije u ugostiteljstvu morate voditi računa o nekoliko faktora. Prije svega, pokušajte odabrati mjesto koje je vidljivo i lako dostupno potencijalnim klijentima. Zatim uzmite u obzir demografiju okolice - ima li u okolici dovoljno potencijalnih klijenata uz koje će Vaše poslovanje uspješno poslovati? Na kraju trebate razmotriti i konkurenciju - postoji li u okolici slično poslovanje? Kada uzmete u obzir sve navedene faktore, možete izabrati lokaciju na kojoj ćete imati najbolje šanse za uspjeh.

Analiza rizika

8. VAŽNOST ANALIZE RIZIKA

Kada krenete u nove poslovne pothvate morate pažljivo analizirati sve potencijalne rizike. U ugostiteljskom poslovanju postoji nekoliko rizika. Na primjer, financijski rizik povezna s troškovima pokretanja poslovanja te tekućim troškovima. Tu je i operativni rizik vođenja kuhinje te reputacijski rizik posluživanja hrane koja ne ispunjava očekivanja klijenata.

Ostali rizici koje treba razmotriti uključuju regulatorni rizik usklađenosti sa standardima sigurnosti hrane i konkurentski rizik drugih poslovanja koje nude slične proizvode ili usluge. Pažljivom procjenom svih ovih rizika možete razviti strategije za njihovo ublažavanje i pružiti svom ugostiteljskom poslovanju najbolju šansu za uspjeh.

Financijski plan za postizanje ciljeva

9. PLANIRANJE FINANCIJA KLJUČAN JE DIO POSLOVNOG PLANA U GASTRONOMIJI  

Financijsko planiranje

Svaki poslovni plan, pa tako i onaj gastronomski, mora uzeti u obzir financijski aspekt poslovanja. To uključuje i troškove pokretanja poslovanja i tekuće troškove vođenja istog.

Troškovi pokretanja poslovanja uključuju sve od kupovine opreme do zakupa poslovnog kuhinjskog prostora. Tekući troškovi uključuju sastojke, plaće za zaposlenike i troškove marketinga. Poslovni plan mora uzeti u obzir i potencijalne izvore prihoda i način za ostvarivanje dobiti.

To se može postići pažljivim određivanjem cijena stavki na jelovniku, strateškim marketingom i učinkovitim poslovanjem. Ako se vodi računa o svim tim faktorima, uz poslovni plan u gastronomiji može se sastaviti kvalitetan financijski plan koji će Vam pomoći u dugoročnom uspjehu. 

Dozvole i zakonski preduvjeti za rad restorana

10. POTREBNE DOZVOLE I PROPISI ZA POSLOVNI PLAN U GASTRONOMIJI 

Što se tiče dozvola i propisa, pri otvaranju restorana ili poslovanja u ugostiteljstvu morate pripaziti na nekoliko faktora.

Kao prvo, dozvole moraju biti u skladu s propisima i ispunjavati sve standarde sigurnosti. Potrebna Vam je i dozvola za rukovanje hranom, a osoblje mora proći adekvatnu obuku o sigurnosti hrane. Trebat će Vam i radna dozvola i morate plaćati porez. Morate se pridržavati i lokalnih urbanističkih propisa.

Ako ste ispunili sve navedene uvjete, na dobrom ste putu za otvaranje uspješnog restorana ili pokretanje ugostiteljskog poslovanja.

Određivanje cijena i marketing

11. ODREĐIVANJE CIJENA I MARKETING

Ciljani marketing

Svaki uspješan poslovni plan mora uzeti u obzir ciljano tržište i kako ga učinkovito dohvatiti. To uključuje odluke o određivanju cijena i marketingu.   

Cijene treba postaviti na razinu koja neće samo pokriti troškove proizvodnje već će i ostaviti dovoljno prostora za dobru profitnu maržu. Marketinški plan mora uzeti u obzir najučinkovitiji način da dopre do potencijalnih klijenata i navede ih na kupnju proizvoda ili usluge. To može uključivati reklamiranje, promidžbu ili društvene mreže. Bez dobro osmišljenog plana za marketing i određivanje cijena, poslovanje će teško uspjeti.

Odredite ključne točke

12. ODREĐIVANJEM ROKOVA U POSLOVANJU UVIJEK ĆETE BITI UNAPRIJED PRIPREMLJENI

Otvaranje restorana može se činiti kao zastrašujući zadatak. Za mnogo se toga treba pobrinuti i može biti teško pratiti sve što treba učiniti. No uz malo planiranja i organizacije moguće je otvoriti uspješan restoran. 

Važno je odrediti vremenski okvir za zadatke koji će Vam pomoći da se držite rasporeda i ne preskačete važne rokove. Evo prijedloga vremenskog okvira za otvaranje restorana:

  • 6-12 mjeseci prije otvaranja: izaberite lokaciju, izradite poslovni plan i započnite skupljati kapital. 
  • 3-6 mjeseci prije otvaranja: dovršite jelovnik, zaposlite osoblje, počnite raditi na marketingu i brendiranju.  
  • 1-2 mjeseci prije otvaranja: dovršite uređenje interijera, naručite zalihe i opremu, riješite svu preostalu papirologiju.  
  • 2 tjedna prije otvaranja: testirajte rad restorana, zatim otvorite vrata za javnost! 
Osnove poslovnog plana

13. DODATAK - OBAVEZNI POPRATNI DOKUMENTI I UGOVORI

Dodatak poslovnom planu uglavnom pruža popratne dokumente za informacije navedene u ostatku plana. Može uključivati financijske izjave, životopise, ugovore o najmu, istraživanje tržišta, dozvole i drugu pravnu dokumentaciju. Dodaci poslovnog plana moraju biti jasno označeni i pristupačni kako bi investitori mogli brzo pronaći informacije koje su im potrebne. Ako u dodatak uključite sve relevantne popratne dokumente investitor će dobiti jasnu sliku Vašeg poslovanja i Vaš će plan općenito izgledati uvjerljivije.
Česta pitanja

14. ČESTA PITANJA - POSLOVNI PLAN U GASTRONOMIJI

Ne propustite
metro katalozi
provjerite što smo ovaj put izdvojili za vas
Pronađite najbolje ponude na jednom mjestu
Pogledajte ponude
newsletter
uvijek budite u toku. prvi saznajte novosti i ponude
Prijavite se na naš newsletter
Prijavi se